FM-Scenario – where palms stand – mask – delay

September 1–30, 2012

Haus der Kulturen der Welt, Berlin
as part of
Between Walls and Windows. Architektur und Ideologie.

HdKW / Schaerf

Eran Schaerf’s project FM-Scenario examines the constitution of the mass media and the space produced by it. The project offers users an Internet archive (fm-scenario.net / under construction) containing audio modules such as listener calls, features, and news, where they can compile stories. One such compilation will form the initial scenario for Schaerf’s installation in the HKW. Located in the interpreter booths of the main conference room in the former Congress Hall, an architecture which reflects translation processes, the borders between fact and fiction, sender and receiver, user and author, become blurred questioning the production of space by means of language.

Performance 27 hours, Loop. Performers: Kerstin Honeit, Karolin Meunier, Stefan Pente, William Wheeler. Script, Set, Director: Eran Schaerf. Projection: Le chemin des chats V, 1948, by Claude Cahun, courtesy of Jersey Heritage Collections. Production Coordinator: Katrin Mayer. Production Assistants: David Polzin, Dorothee Goerke, Daiga Grantina

Stock Footage 6 Audio Tracks: 13 min. 25 sec., 30 min. 50 sec., 23 min. 45 sec., 22 min. 21 sec., 26 min. 12 sec., 6 min. 37 sec., Loops. 6 Image Tracks: 13 min. 20 sec., 30 min. 50 sec., 23 min. 50 sec., 22 min. 20 sec., 26 min. 20 sec., 6 min. 50 sec., Loops. Voice: Samuel Streiff. Script: Eran Schaerf.

With thanks to Hanan Ashrawi, Walter Benjamin, Claude Cahun / Jersey Heritage Collections, John Cheever, Mahmud Darwish, Neve Gordon, Ariel Hirschfeld, Yoel Hoffmann, Eva Meyer, Larissa Reissner, David Shulman.

Compilation: Valerie Smith. Text Editing: Eske Schlueters. Translation: Rebecca Stuart, Cathrine Kerkhoff-Saxon, Wilfried Prantner, Emily Joyce Evans, Charlotte Eckler, Lilian-Astrid Geese. Recording: Andreas Meinetsberger. Sound Mastering: Jochen Jezussek. Assistent Editor: Imri Kahn

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FM-Scenario ist ein Projekt von Eran Schaerf, dass die Verfasstheit der Massenmedien sowie ihre Raumproduktion im digitalen Zeitalter in den Blick nimmt. Das Projekt stellt im Internet ein Audioarchiv mit Höreranrufen, Features und Nachrichten zur Verfügung, aus dem Nutzer Erzählungen erstellen können. Eine solche Montage bildet das Skript für Schaerfs Installation im HKW. Angesiedelt in den Dolmetscherkabinen eines Konferenzraums der ehemaligen Kongresshalle, einer Architektur, die Übersetzungsprozesse spiegelt, verschwimmen die Grenzen zwischen Fakt und Fiktion, Sender und Empfänger, Nutzer und Autor.

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