Heiko Karn / Katrin Mayer: We lock the sun into a house of concrete
2011
im Ramen von Anfang gut.Alles gut.
Kunsthaus Bregenz

The Futurist opera Victory over the Sun, which received its premiere at the Lunapark Theater in St. Petersburg in 1913, attempted to “create a collective work based on language, painting, and music.” Its authors – the poets Velimir Khlebnikov and Aleksei Kruchenykh, the composer and painter Michail Matjuschin, and the painter Kazimir Malevich – wished to construct an “anti-harmonious” work against the current of their time. This was in Czarist Russia in the years between industrial modernization and peasant ser fdom and after the attempted revolution of 1905. While in their enthusiasm for technology the Italian Futurists had already glorified machinery before World War I and brought it to bear against people, Russian Futurism took off from an idea of the future that seemed possible only by fundamentally deconstructing the as yet scarcely industrialized present.
Anfang gut. Alles gut. is the long-term project of an evergrowing group of currently forty international artists, musicians, architects, and writers who are picking up the threads of the past and actualizing them. Since 2008 those involved have drawn on the historical text and documentations of its performances as well as the opera’s reception history to develop formats translating the almost 100- year-old material in contemporary forms into the present. To begin with, the producers selected individual aspects of the opera, such as characters, costumes, stage set, text, music, or lighting and made them the starting point for their own artistic explorations. (...)

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Im ersten Akt der Oper verkündet einer der beiden futuristischen Kraftmenschen „Sonne du hast Leidenschaften geboren. (...) Wir werden Dich mit staubiger Decke bedecken. Wir werden Dich in ein Haus von Beton einsperren.“ Katrin Mayer und Heiko Karn nehmen dieses Bild zum Ausgangspunkt, um darin angelegte utopische Versprechen auf materieller und motivischer Ebene historisch zu untersuchen. Tendenzen zur Geometrisierung der Bauformen in unterschiedlichen Revolutionszeiten, Entwürfe in Kugelform (von Leonidov, Ledoux u.a.) sowie Bilder von so genannten „Sound Mirrors“ (Betonreflektoren als Vorform von Radar) treten in ihrer Installation mit der Kunsthaus-Architektur in Dialog. Die Display-Paneele, die mit schwarz lackierter Rauhfaser-Tapete verkleidet wurden, kommentieren das seit den 20er Jahren immer weiter normierte modernistische Versprechen auf neues Wohnen und führen diejenige Tapete die zum Sinnbild der Übergangs dieses Versprechens in kleinbürgerliche Interieurs wurde in ihrer Funktion ad absurd#um. Es sind diese Figuren des geschichtlichen Funktions-und Wahrnehmungswandels, die hier im Material, sowie in den Oberflächenstrukturen und deren installativem Zusammenhang beschrieben werden. Figuren, in denen sich neu entstehende Narrationen einer vergegenwärtigten Geschichte abzeichnen, in denen die Formen selbst historisch unbeachtete Koalitionen bilden.

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